در حالت کلی می­توان دو محصول Xen و OpenVZ را از جمله محبوب­ترین و پرطرفدارترین نرم­افزارهای متن باز حوزه هاستینگ در زمینه مجازی­سازی به حساب آورد. در هنگام مجازی­سازی باید همواره به دو موضوع ویندوزی یا لینوکسی بودن سرور و نرم­افزاری که قرار است مورد استفاده باشد، توجه کرد. در این مطلب قصد داریم تا به شکل اختصاصی به تفاوت OpenVZ و Xen بپردازیم و مزایای استفاده از مجازی ساز openvz نسبت به xen را بررسی نماییم. پس در ادامه همراه با ما باشید.

 

مجموعه­ای از مشخصات Xen در مجازی سازی

یکی از برنامه­های قدرتمند، کاربردی و قابل اعتماد در زمینه مجازی سازی نرم افزار Xen است. با استفاده از این نرم افزار می­توان سرورهایی مجازی و مشابه با سرورهای اختصاصی طراحی نمود یا به اصطلاح می­توان گفت که برنامه Xen قادر است تا  VPS را کاملا مشابه سرور اختصاصی (Dedicated) کند. یکی از مهمترین مشخصه­های برنامه Xen داشتن ماژول های اختصاصی کرنل ایزوله است و قادر می­باشد تا در لحظه مورد نیاز آن را اجرا نماید. از دیگر ویژگی­های Xen می­توان به داشتن حافظه کاملا اختصاصی، قابلیت پشتیبانی در ویندوز و لینوکس، قابلیت دسترسی به root و انعطاف­پذیر بودن اشاره کرد.

برخی از مهمترین مشخصات و ویژگی­های Xen در مجازی­سازی:

·       قابلیت ایجاد سرورهای مجازی و مشابه با نمونه اختصاصی

·       قابلیت ایجاد کرنل ایزوله شده

·       قابلیت داشتن ماژول کرنل و دسترسی ساده به آن

·       داشتن حافظه مجازی و اختصاصی

·       قابلیت دسترسی به root

·       پشتیبانی در ویندوز و لینوکس

·       انعطاف­پذیر بودن

·       کارایی مناسب در جاوا

 

مجموعه­ای از مشخصات OpenVZ در مجازی سازی

یکی دیگر از برنامه­های مجازی­سازی نرم­افزار OpenVZ است. اصلی­ترین مشخصه این نرم افزار انجام فرآیند مجازی­سازی به وسیله یک سیستم عامل دیگر است و به نوعی مجازی­ساز نوع دوم یا مجازی­ساز در لایه سیستم عامل به حساب می­آید. در حالت کلی همه سیستم­ عامل­هایی که بر روی برنامه OpenVZ قرار می­گیرند از یک کرنل لینوکس مشترک استفاده می­کنند و این موضوع را می­توان به عنوان اصلی­ترین نقطه ضعف OpenVZ به شمار آورد. زیرا این برنامه فقط از سیستم­ عامل­های بر مبنای لینوکس پشتیبانی می­کند و عدم پشتیبانی از ویندوز یک نقص جدی محسوب می­شود. نکته منفی دیگری که در هنگام مجازی سازی با این برنامه بوجود می­آید امکان قطع شدن VPS ها در زمان اشکال برای کرنل لینوکس است.

اما در حقیقت باید گفت که برنامه مجازی ساز OpenVZ باوجود نکته منفی ذکر شده، مزایا و قابلیت­های گسترده­ای دارد که از مهمترین آنها می­توان به داشتن منابع و کارایی بیشتر نسبت به Xen اشاره کرد. از دیگر ویژگی­های این برنامه می­توان به ارزان قیمت بودن، سادگی و درک آسان­تر و موثر بودن اشاره کرد.

برخی از مهمترین مشخصات و ویژگی­های OpenVZ در مجازی­سازی:

·       ارزان و اقتصادی بودن

·       داشتن منابع بیشتر و کارایی بالاتر در VPS هایی با قیمت پایین­تر

·       سادگی و درک آسان­تر در مجازی سازی

·       قابلیت دسترسی کامل به root

·       انجام فرآیند مجازی سازی بر روی سیستم عامل

·       قابلیت استفاده از اکثر ماژول­های فایروال iptables در لینوکس

·       قابلیت ایجاد سریع و آسان بروزرسانی

 

https://tejaratgardan.ir/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b1-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%88%d8%b1%d8%b3-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85/

 

مزایای استفاده از مجازی ساز openvz نسبت به xen چیست؟

در اینجا باید گفته شود که اگر در فرآیند مجازی­سازی مواردی مانند هزینه و قیمت و سادگی مطرح هستند و قصد گرفتن کارایی و تاثیر بیشتری از VPS هایی با قیمت ارزان را داریم، نرم افزار OpenVZ گزینه بهتری است و همانطور که گفته شد این برنامه تنها در لینوکس پشتیبانی می­شود. اما اگر نیاز به استفاده از ویندوز در فرآیند مجازی سازی باشد باید گفت که برنامه Xen مناسب­تر است.